[[Site/Publish_:_unsupportedBrowser]]

Parashat Beshallach

Joseph Shulam 26.1.2018

Tämän sapatin nimi on Shabat shira – mikä tarkoittaa sapattia, jolloin luetaan jakso Parashat BESHALLACH – 2 Mooses 13:17 – 17:16. Tämä on vuoden erityisjaksoja. Sitä kutsutaan nimellä Shabat shira, koska tänä sapattina luetaan Mooseksen laulu.

Mooseksen laulua kutsutaan myös Meren lauluksi juutalaisessa perinteessä. Koska tämä laulu on se laulu, jota me ja kaikki pyhät tulemme laulamaan päivien lopulla, kun pyhät kootaan armon valtaistuimen ympärille, tämä Tooran lukuosuus on erityisen tärkeä.

Tässä joitain huomioita Mooseksen laulusta. Se on eeppinen voiton psalmi. Kutsun sitä eeppiseksi psalmiksi, koska se ei kerro mistään tavallisesta kahden osapuolen välisestä sodasta. Se kuvaa jumalallista sotaa maan päällä olevia joukkoja vastaan, jotka haluavat tuhota ja surmata viattomia ihmisiä, jotka kaipaavat orjuudesta vapauteen.

”Vihollinen sanoi: ´Minä ajan heitä takaa, minä saavutan heidät, minä jaan saaliin ja tyydytän heissä himoni. Minä paljastan miekkani, käteni hävittää heidät´” (2 Mooses 15:9,RK).

Mooseksen laulussa voitto on Herran. Taistelemassa eivät ole Israelin joukot Egyptiä vastaan. Se olisi Israelille mahdoton tehtävä. Sota käydään HERRAN, joka on johdattamassa Israelia pois Egyptin satoja vuosia kestäneestä orjuudesta, sorrosta ja kaltoinkohtelusta, ja faraon ja hänen joukkojensa välillä. Faraolla on alusta asti olllut vain yksi päämäärä: orjuuttaa ja tuhota Jumalan valittu kansa. Ainoa toimija tässä Mooseksen laulussa on Herra:

”Silloin Mooses ja israelilaiset lauloivat Herralle (Jehovalle) tämän laulun: ´Minä laulan HERRALLE, sillä hän on ylen korkea (engl hän on saanut loistavan voiton)! Hevoset ja miehet hän mereen syöksi. HERRA on minun voimani ja ylistyslauluni, hän tuli minulle pelastukseksi! Hän on minun Jumalani, ja hänen kunniaansa minä julistan; hän on isäni Jumala ja häntä minä korotan. HERRA on sotasankari, hänen nimensä on HERRA.

Faraon vaunut ja sotajoukot hän mereen syöksi, faraon parhaat vaunusoturit hukkuivat Kaislamereen. Syvyys peitti heidät, he vajosivat pohjaan kuin kivi. Sinun oikea hätesi, HERRA, on voimassaan majesteettinen. Sinun oikea kätesi, HERRA, murskaa vihollisen.

Valtasuuruudessasi sinä kukistat vastustajasi. Sinä päästät palavan vihasi valloilleen, ja se syö heidät kuin oljet. Kun sinä puhalsit vihassasi, vedet kasaantuivat, virrat seisoivat kuin muuri, syvyydet jähmettyivät meren sydämessä. Vihollinen sanoi: ´Minä ajan heitä takaa, minä saavutan heidät, minä jaan saaliin ja tyydytän heissä himoni. Minä paljastan miekkani, käteni hävittää heidät.´ Sinä panit tuulesi puhaltamaan ja meri peitti heidät. He upposivat kuin lyijy valtaviin vesiin. HERRA, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa, kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä majesteettinen, sinä ylistettävissä teoissa pelottava, sinä ihmeitten tekijä. Kun sinä ojensit oikean kätesi, maa nielaisi heidät. Sinä johdatit armossasi tätä kansaa,jonka lunastit, sinä ohjasit sen voimallasi pyhille asuinsijoillesi” (2 Mooses 15:1-13)

Noihin aikoihin, kun Israel oli lähtemässä Egyptistä, tämä oli ensimmäinen suuri sota ja voitto Israelin historiallista vihollista, Egyptiä, vastaan. Ymmärtääksemme, miten vakavasta asiasta oli kyse, meidän on ymmärrettävä, miten suuri valtakunta Egypti oli tuohon aikaan. Olettakaamme, että Israelin lapset lähtivät Egyptistä mahdollisesti Ramses II:n päivinä.

Ramses II syntyi 1303 BC, kuoli heinä- tai elokuussa 1213 BC, ja hallitsi vuosina 1279- 1213 BC. Hänen hallituskautensa oli pitkä ja kukoistava. Faraoista tehdyistä patsaista kaikein suurin on se, joka on tehty Ramses II:sta. Se on esillä muinaisessa Memfisissä, suuren kokonsa vuoksi. Ramses II kävi sotia Syyriaa vastaan ainakin neljästi, samoin hän soti Nubiaa vastaan (syvällä Afrikassa) ja heettiläisiä vastaan Anatoliassa asti. Egyptin valtakunta käsitti hänen päivinään alueet Libyasta lännessä etelä-Sudaniin ja Syyrian pohjoisrajoille. Koko Kanaanin maa oli Egyptin provinssia. Inhimillisesti ajatellen Israelilla ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta voittaa taistelua faraon hyvin koulutettua ja varustettua armeijaa vastaan. Jos katsotaan USA:n tilannetta ja afro-amerikkalaisen väestön haavojen parantumista, mustan miehen henkilökohtaisen ylpeyden palauttamiseen USAssa on kulunut lähes 150 vuotta, eikä tämä prosessi ole vielä läheskään päättynyt. Ajatelkaa, että Herra johti Israelia Siinain erämaassa vain 40 vuotta.

Nuo 40 vuotta Siinailla olivat Israelin marssileiri.

Mooseksen laulu (Meren laulu) on ylistys HERRAN saamasta voitosta tähänastisen historiankirjoituksen suurimmasta vallasta, joka symboloi MAAILMAA – Egypti, Rooma ja viimeaikaisemmat yhtä raa´at valtakunnat. Huomatkaa, että missään kohtaa Mooseksen laulua kunniaa ei anneta Israelille. Voisimme sanoa, että Jumalan armo toi heidät Jumalan Pyhälle Vuorelle. Mooseksen laulu (luku 15) päättyy eskatologiseen näkymään: ”Sinä viet heidät perille ja juurrutat heidät perintövuorellesi, paikkaan, jonka sinä, HERRA, olet tehnyt asunnoksesi, pyhäkköön, jonka sinun kätesi, Herra, ovat valmistaneet.

HERRA on kuningas aina ja ikuisesti” (2 Mooses 15:17-18).

Uskon, että kaikki pyhät laulavat Mooseksen laulua ja Karitsan laulua tuossa majesteettisessa tilaisuudessa, josta kerrotaan Ilmestyskirjassa: ”Minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja ne jotka olivat saaneet voiton pedosta, sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisomassa lasisella merellä. Heillä oli Jumalan harput, ja he lauloivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, laulua, ja Karitsan laulua sanoen: ´Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias! Vanhurskaat ja totuudelliset ovat sinun tiesi, sinä kansojen (engl.pyhien) kuningas. Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi, sillä sinä yksin olet Pyhä? Kaikki kansat tulevat ja kumartuvat edessäsi palvomaan sinua, sillä sinun vanhurskaat tuomiosi ovat tulleet julki´” (15:2-4).

Tuossa tilaisuudessa koko ihmiskunta tulee tietämään, että voitto on HERRAN ja Jumalan Karitsan, joka ottaa pois Maailman synnin. Mielestäni Karitsan laulu liittyy myös Pääsiäiseen, suurimpaan kokonaisen kansakunnan lunastukseen ja pelastukseen.

Tänä sapattina kaikissa maailman synagogissa luetaan Mooseksen laulua.

Tahtoisitko sinäkin lukea ja mietiskellä koko Israelin kanssa Mooseksen laulua.

Mooseksen lauluun liittyy vielä yksi asia, ei ehkä kovin korrekti poliittisesti joissakin piireissä. Nimittäin vihollisesta saadun voiton juhliminen. Kyllä, meillä on oikeus juhlia vihollisestamme saamaamme voittoa. Vihollinen juhlii joka kerta, kun he tappavat juutalaisia, joka kerta kun he tekevät terroritekoja ja räjäyttelevät lentokoneita, ajavat rekoilla väkijoukkoihin kaduilla, joissa ihmiset ylistävät Jumalan hyvyyttä, ja he käyttävät kaikkia mahdollisia keinoja tappaakseen ja levittääkseen vihaa ja uskonnollista terroria.

Ehkäpä meidänkin pitäisi oppia juhlimaan ja antamaan kunnia Herralle jokaisesta voitosta ja jokaisesta terroristien kaivamasta tunnelista, joka on tehty käyttökelvottomaksi niin ettei sitä voi enää käyttää sieppauksiin eikä terrorin harjoittamiseen.