[[Site/Publish_:_unsupportedBrowser]]

Parashat VaYeira

Tämän viikon lukeminen Toorasta on Parashat VaYeira (1. Moos. 18:1-22:24).VaYeira on yksi dramaattisimmista jaksoista koko Heprealaisessa Raamatussa. Tässä lukujaksossa on kaksi tapahtumaa, jotka ovat todella muuttaneet näkemyksemme Jumalasta ja hänen luonteestaan. Ensimmäinen tapahtuma on kolmen ”enkelin” ja Aabrahamin mielenkiintoinen kohtaaminen Mamren tammistossa. Mamren tammisto on lähellä Hebronin kaupunkia. Hebronin kaupunki on paikka, josta Aabraham osti Makpelan luolan hautapaikaksi vaimolleen Saaralle. Itse asiassa patriarkkamme Aabraham, Iisak, Jaakob, Saara, Rebekka, Lea ja Joosef ovat kaikki haudatut samaan luolaan Hebronissa.

Toinen vieläkin dramaattisempi tapahtuma on se, kun Aabraham kuuliaisena Jumalan käskylle vie poikansa Iisakin uhrattavaksi Moorian vuoren huipulle. Tämä on sama kukkula, jonne Salomo rakensi temppelin Jerusalemissa ja jolla Omarin moskeija (Kalliomoskeija) seisoo nykyään.

Haluaisin jakaa kanssanne hieman koskien näitä molempia tapahtumia. Aabrahamin ja kolmen enkelin tapaamisella on joitain hyvin tärkeitä opetuksia meille kaikille, juutalaisille, kristityille ja muslimeille, jos he haluavat oppia Toorasta. Tässä on muutamia tärkeitä asioita, joita voimme oppia Aabrahamilta!

1. Mies, erityisesti hurskaat miehet, voivat kohdata Jumalan ja keskustella Kaikkivaltiaan kanssa.
2. Jumala haluaa keskustella hurskaiden miesten kanssa, ja minä lisäisin, että aika ajoin Herra haluaa keskustella jopa pahojen miesten kanssa kuten Bileamin ja Kainin kanssa.
3. Hurskaat miehet (tietysti naiset mukaan lukien) voivat muuttaa historian kulkua. Jumala haluaa ottaa huomioon miesten hurskauden ja pidättää kätensä rankaisemasta kaupunkia, jos kaupungissa on huomattava määrä hurskaita ihmisiä.
4. Herra on valmis hyväksymään logiikan ja on herkkä maineelleen ihmisen keskuudessa. Kuten Jerusalemin vanhassa kaupungissa nykyään kauppiaat antavat sinulle korkean hinnan, mutta ovat valmiita neuvottelemaan kanssasi ja laskevat usein hintaa jopa 70% ja silti saavat voittoa.

Aabrahamin poikansa Iisakin uhraamisesta olen kirjoittanut aikaisemmin ja ainoa asia, jonka haluaisin sanoa siitä nyt, on se, että me kaikki olemme tämän kertomuksen avainsanan tarpeessa. Se on hepreaksi hinneni ja merkitsee: “Tässä olen, Herra, valmiina tottelemaan ja tekemään tahtosi.” Tämä sana esiintyy enemmän kuin kerran 1. Moos. 24. luvussa. Ks. jakeet 1,7,11. Se on avainsana, jota monet Jumalan palvelijat käyttivät, Aabraham, Jaakob, Joosef, Mooses, Samuel ja David.

Nyt jotkut ihmiset epäilevät näitä perustavaa laatua olevia huomioita Herrasta Jumalasta meidän Luojastamme. He saattavat nähdä Jumalan ihmissyöjänä, täynnä raivoa ja vihaa. Kuitenkin Herra määritteli itsensä ja kertoi meille luonteenpiirteistään useammin kuin kerran. Kohta, jota haluan lainata on 2. Moos. 34:6-7:

Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".

Eräs huomio koskien tämän tekstin viimeistä osaa. Kahdeksannella vuosisadalla eKr. Herra muuttaa tämän periaatteen ja meillä on kaksi hienoa mainintaa tästä muutoksesta:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israelin maahan ja Juudan maahan ihmisen siementä ja karjan siementä. Ja niinkuin minä olen valvonut repiäkseni ja kukistaakseni heitä, hajottaakseni ja hävittääkseni, tuottaakseni onnettomuutta, niin minä olen valvova rakentaakseni ja istuttaakseni heitä, sanoo Herra. Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'; vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa. (Jer. 31:27–30).

Hesekiel julistaa myös tämän muutoksen siinä tavassa, miten Jumala kohtelee syntisiä: Ja minulle tuli tämä Herran sana: "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'? Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. (Hes. 18:1–4).

Näiden tekstien perusteella on selvää, että Jumala voi muuttaa mieltään sen suhteen, mitä hän on julistanut vuosisatoja aikaisemmin, kun hän antoi Tooran Moosekselle. Tämän ymmärtäminen on hyvin ratkaisevaa niille meistä, jotka uskomme Jumalan ilmestymiseen Jeshuan Messiaamme kautta. Kertomus Aabrahamista ja kolmesta enkelistä Mamren tammistossa on suurenmoinen esimerkki Jumalan ymmärtämyksestä ja hienotunteisuudesta luomakuntansa kruunua, ihmistä, homosapiensia, kohtaan. Meidän on aina muistettava, miten paljon Jumala rakastaa meitä, että hän antoi meille kaksi kaikkein ilmeisintä ominaisuuttaan, kuvan ja kaltaisuuden. Hän antoi meille vallan luomakuntansa yli, maan ja meren yli, ja 20. vuosisadalla hieman myös taivaan yli. Me lennämme rautaisissa linnuissa ja menemme jopa ilmakehän ulkopuolelle avaruuteen. (Ks. 1. Moos. 1:26-27).