[[Site/Publish_:_unsupportedBrowser]]

Netivyah

Jerusalemin rukouslista 8.3.2018

Joseph Shulam Jerusalemista

Tämän sapatin Tooran lukujakso on tuplajakso: 2 Mooses 35:1 – 40:38, kaksi Parshiot (jaksoa) – VaYakehel ja Massaei. Mooses tekee yhteenvedon kaikesta työstä ja tarvikkeista, joita tarvittiin Ilmestysmajan rakentamiseen Siinain vuoren juurelle. Se on eräänlainen rakentajan luettelo siihen rakennukseen tarvittavista osista ja työ- ja tarvekaluista, jota tullaan käyttämään muutaman seuraavan vuosisadan aikana Israelin lasten rukoushuoneena. Toinen Mooseksenkirja päättyy tähän.

Seuraavana sapattina aloitamme Kolmannen Mooseksen kirjan lukemisen. Kolmas Mooseksen kirja on minun Bar-Mitzva -lukujaksoni. Oikein odotan siihen pääsyä. Haphtara eli Profeettajakso on Ensimmäisestä Kuningastenkirjasta, 7:13-8:21, jossa kerrotaan, kuinka kuningas Salomo rakennutti Temppelin Jerusalemiin ja vihki sen käyttöön.

Ilmestysmaja ei ole enää teltassa kannettava temppeli; Jerusalemista tulee nyt israelilaisten rukouselämän keskus. Palvontapaikkana on nyt pysyvä kivinen rakennus teltan sijaan.

Daavidin näkynä ja unelmana oli rakentaa pysyvä rakennus parhaista siihen aikaan saatavilla olevista materiaaleista. Libanonin kivestä ja setripuusta. Daavid pyysi Jumalalta lupaa saada rakentaa asumus Jumalalle, temppeli Jerusalemiin. Mutta Jumala ei sallinut kuningas Daavidin rakentaa sellaista paikkaa Jerusalemiin.

Minulla oli hiljattain etuoikeus päästä käymään Daavidin kaupungissa ja niissä paikoissa, joita ei ole vielä avattu yleisölle. Yksi sellainen paikka oli maanalainen käytävä kuningas Daavidin palatsiin. Daavidin palatsin alla on avoin tila, joka on kaivettu esiin ja joka askarruttaa yhä tutkijoita ja niitä, jotka suorittavat kaivauksia Daavidin kaupungissa. Viime vuosina, ja aivan viime kuukausina, on tehty joitain hämmästyttäviä löytöjä. Vasta muutama viikko sitten löydettiin pieni savisinetti, jossa on nimi Yeshayahu HaNavi – profeetta Jesaja. Muutama kuukausi sitten löydettiin toinen sinetti, jossa oli Juudan kuninkaan Ahasin pojan Hiskian (Hezekiah) nimi. Nyt näitä tällaisia sinettejä, joissa on Jumalan Sanasta tuntemiemme henkilöiden nimiä, on löydetty jo ainakin puoli tusinaa.

Mutta tämä Daavidin talon alta löytynyt pieni temppeli! Tässä kuningas Daavidin yksityispyhäkössä on alttari, jossa näkyy yhä tulen jälkiä ja poltetun eläimen jäänteitä.

Mutta kaikkein vaikuttavin oli eräänlainen ”kaikkein pyhin”, jossa oli Jumalaa esittävä ”Stella” (kivi). Siihen ei ole kaiverrettu mitään kuvaa, mutta se seisoi pystyssä paikassa, jossa pakanat pitivät temppeleissään jumaliensa patsaita. Näitä pystyssä olevia ”Stelloja” on löytynyt useammastakin israelilaisesta temppelistä. Täydellisin on Tel-Aradin israelilaisessa linnoituksessa, jossa alttarin läheisyydessä oli pieni Kaikkein Pyhin, ja sieltä löydettiin kaksi pientä alttaria ja enemmän kuin yksi Stella (pystytetty kivi), mikä herättää mielenkiintoisia kysymyksiä kirkkorakennusten ja synagogien käytöstä ja niiden merkityksestä Israelin Kaikkivaltiaalle Jumalalle. Tiedän, että meillä on Jerusalemissa uusi rakennus, jota me arvostamme suuresti, mutta olemme tietoisia siitä, miten sitä tulisi käyttää ja mihin sitä tulisi käyttää, ja sitä käytetään joka päivä.

Abrahamilla, Iisakilla ja Jaakobilla ei ollut ilmestysmajoja eikä temppeleitä. Heillä oli persoonallinen Jumala, joka kulki heidän kansaan kaikkialla, mihin he pystyttivät telttansa.

Patriarkkojen Jumala oli heidän kanssaan, minne ikinä he menivätkään, ja ilmoitti ITSENSÄ Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalana. Jerusalemin temppeli kaikessa kauneudessaan ja loistossaan ei tuonut liialti kunniaa Jumalalle eikä pitemmän päälle puhtautta rukouksiin ja sitoutumiseen. Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Hoosea, Aamos ja jokunen muu profeetta tuomitsivat sen. Apostoli Paavalilla oli puhuttavaa ateenalaisille –

te jotka olette käyneet Ateenassa, muistatte kauniit rakennukset Akropoliilla; Parthenon, Athena-jumalattaren temppeli, on yksi maailman arkkitehtonisista ihmeistä. Paljon ihmeellisempää olisi, jos britit palauttaisivat Ateenaan varastamansa ns. Elginin marmoripatsaat. Paavali siis puhuu ateenalaisille:

”Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Eikä hän ole ihmiskäsin palveltavissa, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin, hän, joka itse antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta [engl. ´yhdestä verestä´] ja asettanut kansat asumaan kaikkialla maan päällä. Hän on säätänyt ihmisille määräajat ja asumisen rajat, jotta he etsisivät Jumalaa jos ehkä hapuilemalla löytäisivät hänet. Hän ei kuitenkaan ole kaukana yhdestäkään meistä, sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijoistannekin sanoneet: ´Me olemme myös hänen sukuaan.´ Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa kuvitella, että jumaluus [engl.Divine Nature] on samanlainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen luomus. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Hän on näet säätänyt päivän, jona hän tuomitsee koko maailman vanhurskaasti sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt. Hän on antanut siitä kaikille vakuuden herättämällä hänet kuolleista” (Apt. 17:24-31,RK).

Israel teki huorin ja alkoi palvoa pakananaapureidensa epäjumalia Salomon rakentamassa temppelissä. Papisto oli turmeltunutta Jeshuuan aikana, mutta temppeli oli kaunis ja yksi kreikkalais-roomalaisen maailman upeimpia rakennuksia. Muistakaamme, että laatikko on paljon vähempiarvoisempi kuin se, mitä laatikon sisällä on.